Sarı Nokta Hastalığı Tedavisi

Sarı Nokta Hastalığı Tedavisi Hakkında

Maküler Dejenerasyonlu Görüş

Islak maküler dejenerasyon, görme alanında bulanık görme veya kör bir noktaya neden olan kronik bir göz hastalığıdır. Genelde maküla sıvı ya da kan sızdıran anormal kan damarlarından kaynaklanır (MAK-u-luh). Makula, merkezi görüşten sorumlu retinanın bir parçasıdır.

Islak maküler dejenerasyon, yaşa bağlı iki maküler dejenerasyon türünden biridir. Diğer tip – kuru makula dejenerasyonu – daha yaygın ve daha az şiddetlidir. Islak tip her zaman kuru tip olarak başlar.

Islak maküler dejenerasyonun erken tespiti ve tedavisi görme kaybını azaltmaya yardımcı olabilir ve bazı durumlarda görüşü geri kazanabilir.

Belirtileri Nelerdir?

Islak maküler dejenerasyon belirtileri genellikle aniden ortaya çıkar ve hızla kötüye gider. Bunlar şunları içerebilir:

• Kıvrılmış görünen düz çizgiler gibi görsel bozulmalar
  • Bir veya her iki gözde azaltılmış merkezi görme
  • Azalan renk yoğunluğu veya parlaklığı
  • Görüş alanınızdaki iyi tanımlanmış bir bulanık nokta veya kör nokta
  • Genel görüşünüzde genel bir haziness
  • Ani başlangıç ​​ve semptomların hızla kötüleşmesi

Maküler dejenerasyon, yan (çevresel) görüşü etkilemez, bu nedenle nadiren toplam körlüğe neden olur.

Ne zaman doktora görünmeli?

Aşağıdaki durumlarda göz doktorunuza görünün:

• Merkezi görüşünüzdeki değişiklikleri fark ediyorsunuz
  • Renkleri ve ince ayrıntıları görme yeteneğiniz bozuluyor

Bu değişiklikler, özellikle 50 yaşından büyükseniz, maküler dejenerasyonun ilk göstergesi olabilir.

Nedenleri

Gözün Parçaları

Islak maküler dejenerasyonun kesin nedenini kimse bilmiyor, ancak kuru maküler dejenerasyonu olan kişilerde gelişiyor. Yaşa bağlı maküler dejenerasyonu olan tüm insanların yaklaşık yüzde 10’u ıslak formdadır.

Islak maküler dejenerasyon farklı şekillerde gelişebilir:

• Anormal kan damarı büyümesinin neden olduğu görme kaybı. Bazen anormal yeni kan damarları, maküranın altındaki ve koroidin içinden (koroid neovaskülarizasyonu) büyür. Koroid, retina ile gözün dış sıkı tabakası (sklera) arasındaki kan damarlarının tabakasıdır. Bu anormal kan damarları, retina işlevine müdahale ederek sıvı veya kan sızdırabilir.
  • Gözün arkasındaki sıvı birikmesinden kaynaklanan görme kaybı. Koroidden sıvı sızdığında, retina pigment epiteli ve retina adı verilen ince hücre tabakası arasında toplanabilir. Bu, makülada çarpmalara neden olarak görme kaybına veya bozulmaya neden olabilir.

Risk Faktörleri

Maküler dejenerasyon riskinizi artırabilecek faktörler şunlardır:

• Yaş. Bu hastalık en fazla 50 yaş üstü insanlarda görülür.
  • Aile öyküsü. Bu hastalığın kalıtsal bir bileşeni vardır. Araştırmacılar, durumun geliştirilmesi ile ilgili birkaç gen tanımlamışlardır.
  • Yarış. Maküler dejenerasyon beyaz insanlarda daha sık görülür.
  • Sigara içmek. Sigara içmek veya düzenli olarak sigaraya maruz kalmak, maküler dejenerasyon riskinizi önemli ölçüde artırır.
  • Obezite. Araştırmalar, obez olmanın erken veya orta makula dejenerasyonunun hastalığın daha şiddetli bir şekilde ilerlemesi ihtimalini arttırdığını göstermektedir.
  • Kalp-damar hastalığı. Kalbinizi ve kan damarlarınızı etkileyen hastalıklarınız varsa, maküler dejenerasyon riski daha yüksek olabilir.

Komplikasyonlar

Islak makula dejenerasyonu merkezi görme kaybına ilerleyen kişilerde depresyon ve sosyal izolasyon riski daha yüksektir. Derin görme kaybı olan insanlar görsel halüsinasyonlar görebilir (Charles Bonnet sendromu).

Önleme

Maküler dejenerasyonun erken belirtilerini belirlemek için rutin göz muayenelerinin yapılması önemlidir. Aşağıdaki önlemler ıslak makula dejenerasyonu gelişme riskinizi azaltmanıza yardımcı olabilir:

• Diğer tıbbi durumlarınızı yönetin. Örneğin, kalp-damar hastalıkları veya yüksek tansiyonunuz varsa, ilacınızı alın ve durumu kontrol etmek için doktorunuzun talimatlarını izleyin.
  • Sigara içme Sigara içenlerin sigara içmeyenlere göre maküler dejenerasyon gelişme olasılığı daha yüksektir. Sigarayı bırakmak için doktorunuzdan yardım isteyin.
  • Sağlıklı bir kilonuzu koruyun ve düzenli olarak egzersiz yapın. Kilo vermeniz gerekiyorsa, yediğiniz kalori miktarını azaltın ve her gün aldığınız egzersiz miktarını artırın.
  • Sağlıklı bir diyet seçin. Meyveler, yeşil yapraklı sebzeler, kuruyemişler ve somon gibi omega-3 yağ asitleri yüksek olan balıkları ekleyin.

Teşhis

Doktorunuz tıbbi ve aile geçmişinizi gözden geçirecek ve tam bir göz muayenesi yapacak. Maküler dejenerasyon teşhisini doğrulamak için, aşağıdakiler de dahil olmak üzere başka birkaç test yapabilir:

• Gözünüzün arkasının incelenmesi. Göz doktorunuz, onları genişletmek için gözlerinize damlalar bırakacak ve gözünüzün arkasını incelemek için özel bir alet kullanacaktır. Drusen kaynaklı sıvı veya kan veya benekli bir görünüm arar. Maküler dejenerasyonu olan kişilerde retinanın altında oluşan birçok drusen – sarı birikintileri vardır.
  • Görüşünüzün merkezinde kusurları test edin. Göz muayenesi sırasında, göz doktorunuz merkezi görüşünüzdeki kusurları test etmek için bir Amsler ızgarası kullanabilir. Maküler dejenerasyonunuz varsa, ızgaradaki bazı düz çizgiler soluk, kırılmış veya bozuk görünecektir.
  • Floresan anjiyografi. Bu test sırasında doktorunuz, kolunuzdaki vene renkli bir boya enjekte eder. Boya, gözünüzdeki kan damarlarına gider ve onları vurgular. Özel bir kamera, boya kan damarlarından geçerken fotoğraf çeker. Görüntüler, anormal kan damarlarınızda veya retina değişikliklerinde sızıntı olup olmadığını gösterir.
  • Indosiyanin yeşili anjiyografi. Floresein anjiyografisinde olduğu gibi, bu test enjekte edilmiş bir boya kullanır. Bir floresan anjiyografi bulgularını doğrulamak veya retinada daha derin anormal kan damarlarını tanımlamak için kullanılabilir.
  • Optik koherens tomografi. Bu noninvaziv görüntüleme testi retinanın ayrıntılı kesitlerini gösterir. İnceltme, kalınlaşma veya şişme alanlarını tanımlar. Bu test ayrıca retinanın maküler dejenerasyon tedavilerine nasıl tepki verdiğini izlemeye yardımcı olmak için kullanılır.

Tedavi

Hastalığın ilerlemesini yavaşlatan, mevcut görüşü koruyabilen ve yeterince erken başlarsa kaybedilen görmeleri geri alabilen tedaviler mevcuttur.

İlaçlar

İlaçlar, vücudun yeni kan damarları oluşturmak için gönderdiği büyüme sinyallerinin etkilerini engelleyerek yeni kan damarlarının büyümesini durdurmaya yardımcı olabilir. Bu ilaçlar, ıslak maküler dejenerasyonun tüm aşamalarında birinci basamak tedavi olarak kabul edilir.

Islak maküler dejenerasyonu tedavi etmek için kullanılan ilaçlar şunlardır:

• Ranibizumab (Lucentis)
  • Aflibercept (Eylea)
  • Bevacizumab (Avastin)

Doktorunuz bu ilaçları etkilenen göze enjekte eder. İlacın faydalı etkisini korumak için her dört haftada bir enjeksiyonlara ihtiyacınız olabilir. Bazı durumlarda, kan damarları büzülürken ve retina altındaki sıvı emildiğinde, retina hücrelerinin bir miktar işlevini geri kazanmasına izin verirken görüşü kısmen iyileştirebilirsiniz.

Göz enjeksiyonlarında olası riskler arasında konjonktival kanama, göz ağrısı, yüzdürücüler, artan göz basıncı, enfeksiyon ve göz iltihabı sayılabilir. Bu ilaçların bazıları inme riskini artırabilir.

Tedaviler

• Fotodinamik terapi. Bu prosedür bazen makula merkezindeki anormal kan damarlarını tedavi etmek için kullanılır. Fotodinamik terapi sırasında doktorunuz, kolunuzdaki bir damar içine verteporfin (Visudyne) denilen bir ilacı enjekte eder ve bu, gözünüzdeki kan damarlarına geçer. Doktorunuz odaklanmış bir ışığı özel bir lazerden gözünüzdeki anormal kan damarlarına kadar parlatır. Bu, ilacı aktive ederek anormal kan damarlarının kapanmasına neden olarak sızıntıyı durdurur.
  • Fotodinamik tedavi görüşünüzü iyileştirebilir ve görme kaybı oranını azaltabilir. Tedavi edilen kan damarları yeniden açılabileceğinden, zaman içinde tekrarlı tedavilere ihtiyacınız olabilir.
  • Fotodinamik tedaviden sonra, ilaç vücudunuzu temizleyene kadar doğrudan güneş ışığından ve parlak ışıklardan kaçınmanız gerekecektir, bu birkaç gün sürebilir.
  • Fotokoagülasyon. Fotokoagülasyon tedavisi sırasında doktorunuz makula altındaki anormal kan damarlarını kapamak için yüksek enerjili bir lazer ışını kullanır. Lazer, kör bir nokta yaratabilecek yara izi oluşmasına neden olur, ancak prosedür makülada daha fazla hasarı en aza indirmek amacıyla damarların kanamasını durdurmak için kullanılır. Bu tedavide bile, kan damarları daha fazla tedavi gerektirecek şekilde tekrarlanabilir.
  • Islak maküler dejenerasyonu olan birkaç kişi bu tedaviye adaydır. Makula merkezinin tam altında anormal kan damarlarınız varsa, bu genellikle bir seçenek değildir. Ayrıca, makula’nız ne kadar hasarlıysa, başarı olasılığı o kadar düşüktür.
  • Düşük görme rehabilitasyonu. Yaşa bağlı maküler dejenerasyon, yan (çevresel) görüşünüzü etkilemez ve genellikle tam körlüğe neden olmaz. Ancak, insanların yüzlerini sürmek, okumak ve tanımak için gerekli olan merkezi görüşünüzü azaltabilir veya ortadan kaldırabilir. Az görme rehabilitasyon uzmanı, meslek terapisti, göz doktorunuz ve az görme rehabilitasyonu konusunda eğitim almış diğer kişilerle çalışmanız faydalı olabilir. Değişen görüşünüze adapte olmanın yollarını bulmanıza yardımcı olabilirler.

Ne Yapabilirsiniz?

Randevunuzdan önce:

• Randevu alırken, hazırlanmak için herhangi bir şey yapmanız gerekip gerekmediğini sorun.
  • Görme probleminizle ilgisi olmayanlar da dahil olmak üzere, yaşadığınız tüm belirtileri listeleyin.
  • Dozlar dahil tüm ilaçlar, vitaminler ve aldığınız takviyeleri listeleyin.
  • Size eşlik etmesi için bir aile üyesinden veya bir arkadaşınızdan isteyin. Öğrencilerinizin göz muayenesi için genişlemesini sağlamak, bir süre sonra görüşünüzü etkileyeceğinden, randevunuzdan sonra size araç kullanması veya size eşlik etmesi için birisine ihtiyacınız olabilir.
  • Doktorunuza soracağınız soruları listeleyin.

Maküler Dejenerasyon için doktorunuza soracağınız sorular şunlardır:

• Kuru ya da ıslak maküler dejenerasyon var mı?
  • Maküler dejenerasyonum ne kadar ileri?
  • Araba sürmem güvenli mi?
  • Daha fazla görme kaybı yaşayacak mıyım?
  • Durumum tedavi edilebilir mi?
  • Bir vitamin veya mineral takviyesi almak daha fazla görme kaybını önlemeye yardımcı olur mu?
  • Belirtilerimdeki hangi değişiklikler sizi aramayı gerektirir?
  • Hangi düşük görme yardımcıları bana yardımcı olabilir?
  • Görüşünüzü korumak için hangi yaşam tarzı değişikliklerini yapabilirim?

Doktorunuz size aşağıdakiler gibi bir takım sorular yöneltebilir:

• Görme probleminizi ilk ne zaman farkettiniz?
  • Durum bir veya iki gözü etkiliyor mu?
  • Yakınınızdakileri uzaktan ya da her ikisinde de görmekte zorlanıyor musunuz?
  • Sigara mı içtin yoksa sigara mı kullandın? Eğer öyleyse, ne kadar?
  • Ne tür yiyecekler yersiniz?
  • Yüksek kolesterol, yüksek tansiyon veya diyabet gibi başka tıbbi problemleriniz var mı?
  • Ailede makula dejenerasyonu var mı?